RİSALE-İ NUR’DA
USÛL
VE
PROĞRAM
İHVAN NEŞRİYAT
Kapak Tasarım
Şamil Kömürcü
Baskı
Bayrak Matbaası
Baskı Tarihi
İstanbul/2003
©
Her Hakkı Mahfuzdur
İHVAN NEŞRİYAT
Ortaçeşme Çayır Caddesi No: 148
Beykoz-İstanbul
Tel: (0216) 323 03 57
Cep: 0535 229 25 94
RİSALE-İ NUR’DA
USÛL
VE
PROĞRAM
İHVAN NEŞRİYAT
BOŞ
İÇİNDEKİLER
MUKADDEME................................................ 7
FENÂ-Fİ’L-İHVÂN......................................... 11
HAKİKAT MESLEĞİ NE DEMEKTİR?............................ 16
RİSALE-İ NUR'UN MESLEĞİ HAKİKATTIR...................... 16
RİSALE-İ NUR HAREKETİ BİR TARİKAT HAREKETİ MİDİR?....... 18
CADDE-İ KÜBRÂ MESLEĞİ................................... 21
İLM-EL-YAKIN, AYN-EL-YAKIN, HAKK-EL-YAKÎN............... 24
RİSALE-İ NUR DAİRESİNDE ZİKİR VAR MI? YOK MU?........... 29
SİMA'IN MÜBAH OLDUĞUNUN DELiLi.......................... 49
DÖRDÜNCÜ DERECE......................................... 50
VECD VE ZİKİR........................................... 60
HER YERDE HER ZAMAN ZİKİR............................... 61
ZİKİR VE DEVRAN......................................... 64
SEMÂ NEDİR?............................................. 65
ÖZEL ZİKİR TÜRLERİ...................................... 67
GİZLİ ZİKİR............................................. 68
TEFEKKÜR................................................ 69
TARÎK-I ACZMENDÎ TATBİKATINDAN.......................... 70
(TAFSİLÂT-I USÛL-İ RESÂİL-İ NUR)........................ 70
PROGRAM................................................. 70
BİR ARIZA............................................... 71
FENÂ-FİL-İHVÂN.......................................... 74
FENÂ-FİŞ-ŞEYH FENÂ-FİL-İHVAN............................ 79
SIRR-I İHLÂS İLE FENÂ-FİL-İHVÂN......................... 85
ÜÇÜNCÜ MES'ELE OLAN ÜÇÜNCÜ RİSALE....................... 97
KENDİSİNE UYULACAK ZATIN VASIFLARI..................... 106
RİSALE-İ NUR TALEBESİNİN BİATI......................... 111
SÜNNET-İ SENİYYENİN MERTEBELERİ........................ 118
367. MEKTUB............................................ 120
ŞAHSİ FARZLAR.......................................... 133
VE BİLHASSA NAMAZI TA'DİL-İ ERKÂN İLE KILMAK........... 135
RİSALE-İ NUR'DA RABITA................................. 140
RİSALE-İ NUR MESLEĞİNDE HUZUR.......................... 142
RİSALE-İ NUR HAREKETİ BİR TARİKAT HAREKETİ MİDİR?...... 144
ACZMENDİ TARÎKINDA TERBİYE............................. 147
DOKUZUNCU KISIM: TELVİHAT-I TİS'A...................... 158
HAKİKAT MESLEĞİ NE DEMEKTİR?........................... 179
ACZ-İ MUTLAK........................................... 189
ŞÜKR-Ü MUTLAK.......................................... 190
ŞEVK-İ MUTLAK.......................................... 191
CADDE-İ KÜBRA-YI KUR’AN’İYE............................ 200
TARİKATLAR HAKKINDA.................................... 203
SÜNNET-İ SENİYYE....................................... 209
ŞEÂİR.................................................. 218
HATT-I KUR’ANÎ......................................... 235
YAKîN.................................................. 247
İLM-EL-YAKÎN AYN-EL-YAKÎN HAKK-EL-YAKÎN................ 247
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ بِهِ نَسْتَعِينُ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلاَةُ وَ السَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى اۤلِهِ وَ صَحْبِهِ اَجْمَعِينَ
MUKADDEME
Usûl: Bir ilmin asıl mevzuundan önce öğrenilmesi lazım gelen esaslar. Bir hedefe ulaşmak için tutulan düzenli yol, tavır, metod, tertip.()
Usûl-i dinin tarifi: Kendisinde itikad edilmesi vacip olan kanunların bahsedildiği bir ilimdir.()
Risale-i Nur'un ilmi ne şarkın ulûmundan ne de garbın felsefesinden alınmış bir ilim olmayıp; nev-i şahsına münhasır bir ilimdir.() Kur’an-ı Hakîm'den muktebes olup, âhirzaman hadisatı içerisinde ehl-i imânın küfürle mücadelesinde yegâne düsturlar mecmuasıdır.
Evet, tarihte emsali asla vuku bulmamış azîm ve acîb inkilâblar bu İslâm beldesini kasıp kavurdu. Meselâ bir harf inkilâbının emsalini tarihte görmek mümkün değildir. Meselâ kıyafet inkilâbının bir eşine tarihte rastlamak mümkün değildir. Allâmeler, müctehidler, âlimler bir sabah kalksınlar ki, ilim namına bildikleri herşey yasak olmuş, yeniden A, B, C öğrenmeye icbar edilmişler ve Devletin emrinin dışında hiçbir kimse hiçbir suretle arzusuna göre giyinemiyecektir.
İnsanları hayvan sürüleri haline getirmeyi hedef alan, emsali na-mesbuk bu dehşetli tahribatlara karşı, elbette tarihte emsali görülmeyen metodlarla mukabele edilmesi zarurîdir. Zira ceza cins-i ameldir. O halde gayet rahatlıkla diyebiliriz ki; Risale-i Nur okumamış bir kimse, ne kadar âlim bir zat da olsa, onun muhteviyatını malum olan ilimlerle bilmesi mümkün değildir. Zira Risale-i Nur hareketi ilim ve cihad sahasında yeni bir iştir. Emsali sebkat etmemiştir. O halde bu emsalsiz eserlerden tam istifade edebilmek için, bazı usûllerin bilinmesinde zaruretler ortaya çıkmaktadır. Hadis ilmi usûl-i hadise, fıkıh ilmi usul-î fıkha muhtaç olduğu gibi, usûl-i hadisle fıkıh ilmi, usûl-i fıkıhla da hadis ilmi kâmil mânâda anlaşılmayacağı gibi, bilinen usûllerin hiç birisiyle de Risale-i Nur tam manasıyla anlaşılmaz. Zira dediğimiz gibi; Risale-i Nur, İslâmî ilim ve İslâmî harekette yeni bir iştir.
Netice-i Kelam: Risale-i Nur hareketi, ilimde ve kıyamda Kur’an-ı Azimüşşan'ın, irtidad hareketlerine karşı çektiği bir elmas kılınçtır. Bu kılıncı tam ve kâmil mânâda kullanmak için usûl bilmek lazımdır.
Bu ufak çalışmamız, bu azîm davanın tahakkukuna hizmet etmek içindir.
Usûl-i Resail-i Nur namıyla bu büyük mes'eleye giriştik. Tevfik Allahtandır.
Risale-i Nur, bir hareketin adı veya cihanşümûl bir kıyamın bütün düsturlarını hâvi, ilhâm-ı Rabbanî bir eserdir.
Barla'da, zalim bir kaymakamın ve vicdansız bir muallimin zulümleri altında te'lif edilen Risale-i Nur, İttihâd-ı İslâm ile Cihanda İslâmı tekrar layık olduğu mevki-i muallasına oturtacağı mes'ud güne gelinceye kadar, hareketini üç merhalede tahakkuk ettirecektir.
1) İmân-ı tahkikinin neşri ve ehl-i imânı dalâletten kurtarmak.
2) Hilâfet-i Muhammedî ünvanıyla şeriatı icra ve tatbik etmek.
3) Hilâfet-i Muhammediyeyi ittihâd-ı İslâm'a bina ederek din-i mübîni İslâm'a hizmet etmektir. ()
Bu üç merhalede takınılacak hareket tarzını bütün teferruatıyla ve umumiyetle icmali olarak risaleler beyan etmişlerdir. Birinci hizmet tarzını Hz. Üstad (r.a.) hayatıyla bizzat yaşamıştır. Risale-i Nur'un te'lifinin bittiği tarih olan 1944 veya 1949 tarihine kadar () Risale-i Nur dairesine talebe vasfıyla dahil olmuş, sayıları takriben otuza vasıl olan erkânlar da elhak O mübarek Mürşid-i Rabbaninin yolundan kıl kadar inhiraf etmeyerek yollarına devam etmişlerdir. İmân-ı tahkikîyi neşr ve ehl-i imânı dalâletten kurtarmışlardır. Allah (c.c.) hepsine rahmet eylesin. Amin.
Biz bu birinci hizmet devresinin 1985 veya 1986 tarihinde bittiğine kaniyiz. Bu iddiamıza deliller ise: Evvela şudur: "Bir devir altmış senede biter"() hükmüne göre, 1925 veya 1926 da başlayan te'lifât ve birinci hizmet devresi altmış ilavesiyle 1985 veya 1986 senelerinde bitmiş olur.
İkincisi; birinci hizmet devresinin ve tarzının adeta ruhu durumuna gelmiş olan H. Hulusi Yahyagil'in (K.S.) bu tarihte vefatı ile beraber arka arkaya Hasan Atıf (K.S.) ve Kastamonulu Mehmed Feyzi (K.S.) Hazretlerinin vefatıyla otuz erkân zattan hiç kimsenin hayatta kalmamış olmaları.
Üçüncüsü; Risale-i Nur dairesindeki dağınık acı vaziyet de gösteriyor ki; "Ya yeni hâl veya izmihlal" …izmihlal olmayacağına göre yeni hâl zarurî olarak ortaya çıkar.
Her neyse, madem bu mübarek eserler vücut sahasına çıkmışlardır. O halde bu eserlerde yazılı olanların tahakkuk edeceğinde zerre kadar şüphe edilmemek gerekir. Ve şüphemiz asla yoktur.
Bu devrelerin arası bıçakla kesilmiş bir şekilde değildir. Birincide ikincinin icmâlen hakikatleri bulunduğu ve yaşandığı gibi, elbette ikinci ve üçüncü devrelerde de birinci hizmet devresi kesintisiz olarak devam eder, arada kopukluk olmaz. Ancak her devrede esas faaliyet o devrenin usulleriyle olur, diğerleri onun zımnında cereyan eder.
Risale-i Nur hareketinin mebdeinden müntehasına kadar devam eden hatt-ı müstakim üzerinde, yanlış anlaşılmasıyla büyük hatalara ve saplanmalara sebebiyet veren bazı terimler üzerinde duracağız.
1) FENÂ-Fİ-L-İHVÂN
2) HAKİKAT MESLEĞİ NE DEMEKTİR?
3) RİSALE-İ NUR HAREKETİ BİR TARİKAT MIDIR?
4) CADDE-İ KÜBRÂ NE DEMEKTİR?
5) İLM-EL-YAKÎN, AYN-EL-YAKÎN, HAKK-EL-YAKÎN
6) RİSALE-İ NUR MESLEĞİNDE ZİKİR VAR MIDIR?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder